Liesbeth Vonk gooide vijf jaar geleden het roer om. Ze was net moeder geworden en stopte met haar baan in de financiële sector. “Ik denk dat het ondernemerschap er altijd al in heeft gezeten. Toen ik zag dat er weinig aanbod voor kinderkleding was in een stad als Groningen, wist ik dat het hier zou passen.” In haar winkel Hartendief verkoopt ze de leukste spulletjes voor de allerkleinsten: van rugtassen tot kraamcadeaus, knuffels en kleding.
Kop d'r veur
Liesbeth is een echte Stadjer. Wanneer haar plan voor een kinderwinkel werkelijkheid werd, wist ze dat ze in Stad wilde blijven. Alhoewel er destijds weinig leegstand was, vond ze de perfecte plek in de Oosterstraat. De nuchtere en praktische mentaliteit van de Groningers past goed bij haar eigen stijl van ondernemen. “Kop d’r veur, zeggen we hier altijd. Dat heb je ook in corona tijd wel gezien: de ondernemers hier gingen er echt voor. Niet zeuren, maar gewoon doen.”
Extra gastvrij
In de loop der jaren heeft Liesbeth een vaste klantenkring opgebouwd. Een persoonlijke benadering in de winkel, heeft voor haar prioriteit. “Het is een groot compliment als mensen terugkomen. Ik werk hier natuurlijk veel met kinderen, dus je moet extra gastvrij zijn. Kinderen maken nou eenmaal lawaai en zijn druk, maar ik vind dat juist gezellig” vertelt ze. Het fijne van het ondernemen in Groningen is dat er altijd ruimte is voor een leuk gesprekje volgens Liesbeth. “En als er wat aan de hand is, lossen we dat ook meteen op. Iets laten maken, omruilen of terugbrengen is geen probleem.”
Sterker samen
Sinds een jaar zit Liesbeth in de organisatie van Lutje Lokaal. Ze helpt met het organiseren van de Lutje Lokale zaterdag, die twee keer per jaar plaatsvindt. Met deze evenementen wordt de weg vrijgemaakt om naar het centrum te komen en de winkels en horeca in te duiken. De samenwerking met andere lokale ondernemers waardeert Liesbeth ook enorm. “Ik denk dat je samen gewoon veel sterker staat, je kunt van elkaar leren en je bent niet alleen.” Zo vindt ze het vanzelfsprekend om door te verwijzen naar de concurrent als zij een klant niet verder kan helpen. “Als ik bepaalde items niet heb dan zorg ik liever dat klanten het ergens anders in de stad vinden, dan dat ze het online moeten bestellen.”
Liesbeth voelt dat de gastvrije sfeer steeds verder door Groningen verspreid wordt. Haar favoriete plek in de stad is het centrum. Met de komst van het Forum en het groener worden van de Grote Markt is ze erg blij. “Het is prettig om in de stad te zijn. Met de veranderingen en de fijne sfeer krijgt het centrum echt meerwaarde. Zeker als tegenhanger van het online shoppen, is het mooi dat er steeds meer plekken in de stad komen om te recreëren.” Liesbeth zit dus nog wel even op haar plek in Groningen. En zo zal ze de harten van haar klanten blijven stelen.
Dit ondernemersportret is gemaakt als onderdeel van het programma Gastvrij Groningen. Het programma Gastvrij Groningen wordt uitgevoerd door Marketing Groningen en uitgevoerd en gefinancierd in opdracht van Het Fonds ondernemend Groningen, Gemeente Groningen en Groningen Bereikbaar. De Koninklijke Horeca Nederland en de vier Groningse bedrijvenverenigingen: Groningen City Club, Bedrijvenvereniging West, Bedrijvenverenigin Zuidoost en Bedrijvenvereniging Noordoost zijn ook bij het programma betrokken.